Thank you. Your comment has been sent successfully! After confirmation, it will be displayed. Not Available for 24 Hours آرامگاه باباطاهر
آرامگاه باباطاهر
آرامگاه تاریخی
 Short description of آرامگاه باباطاهر
     در میانه شهر همدان میدانی وجود دارد که با نام باباطاهر شناخته می شود. این میدان در مقابل‌ قله الوند قد علم کرده و آرامگاه یکی از شعرای بزرگ ایران زمین، باباطاهر را در خود جای داده است. این آرامگاه با گنبد فیروزه ای رنگش توجه هر کسی را به خود جلب می کند و وسوسه زیارتش را به جان خیلی ها می اندازد. اینجا مامن ابدی شاعری بزرگ است که شیرینی طعم دوبیتی های عاشقانه اش هنوز هم حس می شود و اهل ادب و فرهنگ را سرمست می کند. این بنا در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شماره ۱۷۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شاید سال ها از مرگ این شاعر بگذرد؛ اما هنوز هم آرامگاهش برای بسیاری از فرهنگ دوستان ارزش بسیاری دارد.باباطاهر، شاعری ایرانی تبار بود که در اواخر سده چهارم و اواسط سده پنجم هجری می زیست و دوبیتی سرای قهاری بود. درباره خاندان، سال‌ تولد و وفات‌ این شاعر اطلاعات دقیقی وجود ندارد و حتا طریق‌ کسب‌ دانش‌ و معرفت‌ و مسلک‌ عارفانه او نیز هنوز بر کسی روشن نیست. لقب و نام وی بهترین سند برای درک نحوه زندگی اوست. وی را باباطاهر عریان نیز می خوانند؛ نامی که نشان دهنده زندگی عارفانه و خوی درویشی این شاعر است. بابا، لقب پیروان وارسته بوده و عریان نیز به دلیل بریدن وی از تعلقات دنیوی به او نسبت داده شده است. در لرستان لقب بابا به پیران و مرشدان اهل حق تعلق دارد.

وی در شهر قدیمی همدان زندگی می کرد و خیلی سرشناس نبود. باباطاهر به تدریج و در اثر پاکی درون، خودسازی و بریدن از مادیات کراماتی به دست آورد و نامش بر سر زبان ها افتاد.

نام باباطاهر عریان، تداعی کننده دوبیتی‌ های شیرین، عاشقانه و دلرباست که بیشتر به لهجه لُری سروده شده اند و هر کسی را سرمست می کنند. عشق به خداوند، طبیعت و انسانیت در اشعار باباطاهر مشهود است؛ وی بارها در کلامش از کوهستان‌ ها، دشت‌ ها و رودخانه‌ های زیبای ایران‌، رفتار و اخلاق خوب و ستایش خداوند سخن گفته است. باباطاهر در اشعارش انسان بودن و ارزش نهادن به زندگی را توصیه می کند و پندها و اندرزهایش به آیندگان نیز در شعرهایش به چشم می خورد.بنای آرامگاه باباطاهر از ابتدا به این شکل نبوده و در طول تاریخ همواره به دلیل تخریب و بازسازی تغییراتی را به خود دیده است. مقبره اصلی بابا طاهر را متعلق به دوران سلجوقی می دانند. در قرن ششم هجری یک برج هشت ضلعی آجری بر روی قبر این شاعر بزرگ ساختند که به مرور زمان ویران شد و خرابه ای از آن باقی ماند. در زمان رضاخان شهرداری همدان مامور احداث بنای جدیدی برای این آرامگاه شد.

در جریان این بازسازی، یک لوح کاشی کشف شد که مربوط به قرن هفتم هجری بود و هم‌اکنون در موزه ایران باستان قرار دارد. بر روی این کاشی فیروزه‌ای، آیات قرآن مجید به خط کوفی و به صورت برجسته نگاشته شده است. ساخت آرامگاه باباطاهر پس از مدتی نیمه کاره رها شد و در سال ۱۳۲۹ دوباره اقدام به ساخت آن کردند. 

در سال ۱۳۴۴ خورشیدی پروژه احداث آرامگاه جدید باباطاهر با همت انجمن آثار ملی و شهرداری همدان کلید خورد و مهندس هوشنگ سیحون و مهندس فروغی طرح این آرامگاه را در سال ۱۳۴۵ ارایه کردند و کلنگ آن به زمین زده شد. ساخت این بنا در سال 1349 به پایان رسید و ساختمان کنونی آرامگاه از همین دوران بر جای مانده است. آرامگاه باباطاهر در شمال غرب همدان قرار گرفته و در مرکز میدانی مستطیل شکل و سرسبز واقع شده است. این آرامگاه شاهکاری ممتاز از معماری عصر جدید به شمار می رود و طرح آن تلفیقی از معماری قرن‌های هفتم و هشتم هجری و عصر حاضر را به نمایش می گذارد.

زیر بنای آرامگاه و باغ آن به حدود ۸۹۶۵ متر مربع می رسد و فضای سبز چشم نوازی دارد. آنچه در ابتدا توجه بینندگان را به خود جلب می کند گنبدی فیروزه‌ای و منشوری شکل است. ساختمان آرامگاه را بر قاعده‌ای هشت ضلعی و بالای تپه‌ای کم ارتفاع ساخته و در سقف آن از کاشی کاری معرق بهره گرفته اند. ارتفاع قاعده ساختمان از سطح فوقانی تپه ‪ ۲۰/۳۵‬متر و از کف خیابان ‪ ۲۵/۳۰‬متر است. 

بنای اصلی آرامگاه به ابعاد ۱۰ × ۱۰ متر ساخته شده است و آن را با استفاده از منشورها پوشانده اند. در نمای ساختمان، سنگ سفید مرغوب به کار رفته است و مدخل‌های ورودی و منفذهای نور نیز در دیواره دیده می شوند. آرامگاه دارای 8 ستون گرانیتی است و در قطعه سنگ مزار، کف و پله‌های آرامگاه نیز از گرانیت حجاری شده‌ استفاده کرده اند.

کلاف های بتونی داخلی استحکام و دوام ساختمان آرامگاه را تامین می کنند. پی سازی بنا با سنگ و آهک و عایق کاری و استخوان بندی آن با آجر صورت گرفته و کلاف کشی های بتونی نیز در گردش های منشورها به کار رفته است.

دیواره‌های بنا به شکل مثلث‌های متساوی الساقین هستند و این ساختار باعث می شود ناخودآگاه نگاه ما به آسمان برود و این یعنی خلاقیت معمار برای بیان مفهوم عروج. در حالی که تندی زاویه ها بلندی را به بیننده القا می کنند مساحت بنا نسبتا کوچک به نظر می رسد؛ اما این تنها احساسی است که در نتیجه ترکیب اجزای آرامگاه به وجود می آید و مساحت بنا بیش از این حرف هاست. این ساختار تداعی کننده چنین مفهومی برای بیننده است: "اینجا جایی جمع و جور و امن برای آرامش ابدی است"

نما و پوشش کف آرامگاه باباطاهر سنگی است و در اطرافِ محوطه داخلی مزار و قسمتِ پایینی آن، کتیبه‌هایی از کاشی به چشم می خورد. این کتیبه ها شامل ‪ ۲۴‬دو بیتی از سروده‌های باباطاهر هستند که بر روی ‪ ۲۴‬قطعه سنگ مرمرین نقش بسته اند. دو لوحه برنجی نیز در محوطه داخلی دیده می شود؛ یکی منقوش به اسامی هیات موسس انجمن آثار ملی به هنگام ساخت بنا و دیگری منقوش به نام برخی از شخصیت‌های به خاک سپرده شده در جوار باباطاهر.یکی از طراحان این آرامگاه هوشنگ سیحون است. وی در سال 1299 در تهران متولد شد و در سال 1393 در ونکوور کانادا درگذشت. در کارنامه او نام بناهایی همچون آرامگاه خیام، آرامگاه نادرشاه افشار، آرامگاه ابوعلی سینا، آرامگاه فردوسی، آرامگاه کلنل محمدتقی پسیان، ساختمان بانک سپه در تهران و بنای موزه توس به چشم می خورد.

طراح دیگر آرامگاه محسن فروغی است. وی معمار، استاد معماری و رییس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود که در سال 1286 چشم به جهان گشود و در سال 1362 از دنیا رفت. از جمله آثار او در ایران می توان به این موارد اشاره کرد: دانشکده حقوق دانشگاه تهران، ساختمان وزارت دارایی، آرامگاه سعدی (با همکاری علی صادق)، کاخ نیاوران، شعب بانک ملی در شهرهای شیراز، اصفهان، تبریز و بازار تهران.آیا تا به حال ازین مکان بازدید کرده اید؟ نظرات و تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید.



0/5 0 Rates
 
 
 Further information of آرامگاه باباطاهر
تاریخ
بازدید یک تا سه ساعت
رایگان
Saturday To Friday From 9 To 19 Open Now
همدان، میدان باباطاهر
 Attractions similar to آرامگاه باباطاهر
  Attractions near آرامگاه باباطاهر


Loading...

First Login
    Tell us your opinion about this place    

For Rate First Login
People who seen this place

First Login
CopyRight©2018 Felexa, All rights reserved.




Loading...


Loading...


Loading...
Users Who like This